CARA MENILAI

1.0  CARA MENILAI MURID BERKEPERLUAN KHAS

1.1 Instrumen Pengesanan Murid Bermasalah Dalam Pembelajaran

Instrumen Pengesanan Murid Bermasalah Dalam Pembelajaran merupakan satu alat   untuk  mengesan murid yang berkebarangkalian mempunyai ciri-ciri berkeperluan khas. Instrumen ini bertujuan membantu guru mengesan murid yang mempunyai masalah dalam pembelajaran.Instrumen ini juga penting sebagai bahan rujukan untuk pengamal perubatan membuat pengesahan status masalah pembelajaran murid.
Guru atau penilai perlu berbincang dengan ibu bapa / penjaga jika didapati murid berkemungkinan mempunyai ciri-ciri keperluan khas. Instrumen ini perlu dibawa bersama ketika berjumpa pengamal perubatan sebagai bahan rujukan untuk pengesahan masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid.
Instrumen ini dibahagikan kepada dua bahagian:
            Bahagian A     :           Maklumat Murid
            Bahagian B     :           Senarai Semak
i.                    Elemen 1 :  Tanda-tanda Masalah
Pendengaran
ii.                  Elemen2:Tanda-tanda Masalah Penglihatan
iii.                Elemen 3 :  Tahap Penguasaan Kemahiran  
                   Asas Perkembangan Individu
iv.                Elemen 4 : Tahap Penguasaan Mengeja,
        Membaca dan Menulis
v.                  Elemen 5 : Tahap Penguasaan Nombor

1.1 Objektif

Saringan dijalankan bertujuan untuk memenuhi keperluan berikut:
i)                    Mengesan murid yang berkebarangkalian mempunyai masalah dalam pembelajaran.
ii)                  Memastikan murid mendapat akses perkhidmatan pendidikan yang bersesuaian mengikut keperluan.

1.3Kumpulan Sasaran

Instrumen ini boleh digunakan bagi kumpulan murid berikut:
(i)            Murid LINUS Tegar
(ii)          Murid Program Pemulihan Khas
(iii)         Murid yang mempunyai kebarangkalian berkeperluan khas

1.4 Kriteria Murid Yang Dinilai


i)                    Murid telah melalui proses pembelajaran untuk tempoh tidak kurang daripada enam bulan;
ii)                  Murid mempunyai kesukaran dalam penguasaan kemahiran membaca, menulis dan mengira; 
iii)                Murid mempunyai prestasi yang rendah dalam mata pelajaran akademik;
iv)                Murid telah diberi langkah-langkah pemulihan melalui program pemulihan dalam kelas atau Program Pemulihan Khas.

1.5 Kriteria Penilai


i)                    Penilai hendaklah telah mengajar murid yang hendak dinilai sekurang-kurangnya selama enam bulan.
ii)                  Contoh guru yang boleh menjadi penilai:
a)                  Guru LINUS;
b)                  Guru kelas;
c)                  Guru Pemulihan Khas;
d)                 Guru Bahasa Malaysia;
e)                  Guru Matematik.

2.0  PENILAIAN TERHADAP MURID-MURID YANG DIKAJI

Dalam kelas yang diajar, 10 orang murid Tahun 1 telah dipilih untuk menyertai penilaian dengan Instrumen Pengesanan Murid Bermasalah Dalam Pembelajaran (Rujuk Lampiran 1). Terdapat 5 elemen telah terlibat dalam penilaian tersebut, iaitu Tanda-tanda Masalah Pendengaran, Tanda-tanda Masalah  Penglihatan, Tahap Penguasaan Kemahiran Asas Perkembangan Individu, Tahap Penguasaan Mengeja, Membaca dan Menulis  dan Tahap Penguasaan Nombor.



           
       Murid

      Elemen 1 :      Tanda-tanda Masalah Pendengaran

      Elemen 2  Tanda-tanda Masalah  Penglihatan
         Elemen 3 :    Tahap Penguasaan Kemahiran   Asas Perkembangan Individu
     Elemen 4 : Tahap Penguasaan Mengeja, Membaca dan Menulis

      Elemen 5 : Tahap Penguasaan Nombor
     Nimrod  
/
/
/
/
/
      Lim Wen Kang
/
/
0
0
0
         Lim Wen Gee
/
/
/
/
/
     Lee Yi Heng
/
/
/
/
/
     Ong Si Yun
/
/
/
/
/
     Crystal
/
/
/
/
/
     Thiban
/
/
/
/
/
     Thiya
/
/
/
/
/
Aryanna
/
/
/
/
/
Tiew Wen Bin
/
/
/
/
/

Nota: (/=Lulus, 0=Gagal)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan