Di Malaysia, Pendidikan Khas dalam
konteks Kementerian Pelajaran Malaysia dilaksanakan melalui sekolah khas untuk
murid-murid bermasalah penglihatan dan bermasalah pendengaran. Manakala program
pendidikan khas integrasi disediakan untuk murid-murid berkeperluan khas
bermasalah pembelajaran, pendengaran dan penglihatan. Program tersebut
diwujudkan di sekolah harian biasa rendah dan menengah serta sekolah menengah
teknik atau vokasional yang menggunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran
secara pengasingan dan separa inklusif. Murid pendidikan khas terbahagi kepada
tiga kategori iaitu masalah pembelajaran, masalah pendengaran dan masalah
penglihatan.
Menurut Guru Besar ,sekolah saya bersiap sedia
untuk melaksanakan program pendidikan
inklusif. Namun kepakaran guru dan kemudahan
infrastruktur perlu diperbanyakan dan dipertingkatakan lagi sebelum program ini dapat
dilaksanakan. Pihak sekolah perlu membuat perancangan yang rapi sebelum
mempertimbangkan perlaksanaan Program Pendidikan Inklusif di sekolah
masing-masing. Pihak pentadbir perlu
peka, arif dan memahami konsep sebenar Program Pendidkan Inklusif supaya
matlamatnya tercapai.
Sebenarnya ,sekolah
berenrolmen kecil lebih sesuai bagi menjalankan program ini dengan berkesan. Ini
adalah kerana kemasukan murid-murid berkeperluan khas tidak banyak memberi
impak kepada bilangan murid di dalam sesuatu bilik darjah.Penerangan dan
pemantauan yang berterusan dari pihak Jabatan PendidikanKhas juga perlu diambil
perhatian Memaklumkan kepada ibu bapa murid-murid normal seperti yang dilakukan
oleh pihak sekolah ini turut membantu menghebahkan program ini supaya diterima
oleh semua warga sekolah .
Program Pendidikan
Inklusif (PPI) di sekolah arus perdana mengintegrasikan satu hingga lima murid
berkeperluan khas dalam kelas arus perdana. Namun begitu, hanya segelintir
murid berkeperluan khas mengikuti PPI. Ini kerana masih banyak sekolah arus
perdana kurang bersedia untuk melaksanakan pendidikan inklusif serta kurangnya
kepercayaan dan keyakinan ibubapa untuk memilih pendidikan inklusif untuk
anak-anak mereka yang berkeperluan khas. Selain itu kurangnya penglibatan
organisasi atau badan-badan tertentu dalam menyediakan guru pendamping yang
boleh mengajar semua jenis kanak-kanak mengagalkan usaha untuk meningkatkan
proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan. Walaupun pendidikan
inklusif digalakkan oleh Kementerian Pelajaran, namun implementasi pendidikan
inklusif masih belum lagi meluas. Oleh yang demikian, cadangan/garis panduan
yang menyeluruh ini perlu dijalankan dalam pelaksanaan PPI supaya ia dapat
diimplimentasikan secara berkesan dan memberi impak positif kepada semua murid
yang terlibat sama ada murid berkeperluan khas mahupun murid normal yang berada
di kelas tersebut.
Saya mempunyai pengalaman
mengajar kelas linus tegar di sekolah. Oleh itu, saya berminat dan berasa yakin untuk mengajar
murid –murid berkeperluan khas sekiranya sekolah saya mempunyai kelas pendidikan
khas. Selain daripada itu, ia juga adalah satu bidang yang mencabar, hanya
mereka yang berani, kental danikhlas sahaja boleh berada dalam bidang
pendidikan khas ini.Pada pendapat saya, menjadi seorang guru pendidikan khas
sangat mencabar penyandangnya. Tugas itu terlalu berat untuk dipikul untuk guru
yang masih belum menguasai tahap kesabaran dan keikhlasan yang tinggi. Guru pendidikan khas perlu menyelami perasaan
muridnya dan berkongsi rasa
suka dan duka yang dialami mereka. Pelbagai ragam harus ditangani dengan penuh
kesabaran dan kebijaksanaan.
Pengalaman
bekerja dengan mereka adalah pengalaman yang sukar dicari dalam bidang lain.
Perkara ini membuatkan hidup kita lebih bermakna. Melalui tugas sebagai guru
yang mendidik anak-anak istimewa ini, membolehkan kita melihat nilai dan
cabaran dalam diri individu serta bagaimana mereka berusaha mencapai sasaran
yang telah kita tetapkan.Usaha dan kegigihan mereka dalam mencapai sasaran
itulah yang menjadikan kita lebih bersyukur pada diri sendiri di samping
menimbulkan rasa ingin membantu mereka dengan sedaya upaya kita.
Saya rasa yakin dalam pengajaran pendidikan inklusif
terhadap murid berkeperluan khas ialah pendidikan Khas ialah suatu program
pengajaran yang direka bentuk berpandukan ciri-ciri individu untuk memenuhi
keperluan individu yang berpendidikan khas.Matlamat paling penting dalam
pendidikan khas ialah untuk mencari dan membangkitkan keupayaan kanak-kanak
berkeperluan khas.Pengajarannya yang bercorak individu direka untuk memenuhi
keperluan pendidikan yang berkaitan dengan murid-murid kurang upaya.Pendidikan
khas menyediakan peluang pembelajaran yang tidak disediakan dalam kurikulum
biasa atau perkhidmatan sekolah biasa.Pada pendapat saya, program yang
dijalankan ini adalah cukup nyata dan terang matlamatnya untuk membantu
murid-murid tersebut.
Selain daripada itu, kaedah yang dijalankan untuk mengajar
murid-murid berkeperluan khas dapat saya kuasai pada masa depan. Antaranya
beberapa kaedah yang berguna iaitu,kaedah koperatif, kaeda permainan, terapi
pertuturan dan selainnya. Untuk saya adalah lebih menyukai kaedah pendekatan
melalui permainan kerana ia ditekankan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
pendidikan khas kerana bermain merupakan keperluan murid. Melalui aktiviti ini
mereka melakukan penerokaan, penemuan dan pembinaan berdasarkan pengalaman
dengan rasa gembira dan seronok. Selain menyeronokkan, pendekatan ini boleh
meningkatkan keupayaan kognitif dan memenuhi rasa ingin tahu, penguasaan
psikomotor, kemahiran berfikir serta mengendalikan emosi.
Sebagai seorang guru pendidikan khas, saya
haruslah bertanggungjawab untuk mendidik mereka. Sudah diketahui umum bahawa
bukan semua murid-murid berkeperluan khas ini mampu membaca, menulis seperti
rakannya yang lain tetapi menjadi satu kebanggaan kepada gurunya apabila murid
mereka mampu berdikari dan mengurus keperluan diri sendiri. Ia merupakan
kejayaan terbesar yang dan hadiah yang tidak ternilai untuk seorang guru
walaupun setelah masa yang lama untuk dididik. Justeru itu, guru seharusnya
bertanggungjawab menggunakan pelbagai pendekatan untuk menarik minat murid
dalam pembelajaran. Ia merupakan kejayaan terbesar yang dan
hadiah yang tidak ternilai untuk seorang guru walaupun setelah masa yang lama
untuk dididik.. Seperti yang dikatakan oleh Cikgu Donny Chin (Utusan Online, 2011),
bahawa pengajaran yang dilakukan kepada murid pendidikan khas perlu pendekatan
kreatif dan kritis serta mempunyai kaedah pengajaran tersendiri.
Guru pendidikan
khas juga akan berasa tertekan kerana cabaran yang paling besar yang perlu
dihadapi ialah murid-murid sendiri. murid-murid ini akan melakukan pelbagai
aksi ataupun sikap untuk menunjukkan sikap memberontak, marah, sedih dan
sebagainya. Jadinya, kaedah dan teknik yang dijalankan untuk mengajar
murid-murid berkeperluan khas adalah penting.Seterusnya ialah cabaran daripada
ibu bapa apabila meletakkan harapan yang tinggi terhadap guru untuk mengubah
anak mereka. Apabila wujud kesedaran ibu bapa terhadap masalah pembelajaran
anak-anak mereka, mereka akan menghantar anak mereka ke sekolah. Mereka akan
mula mengharapkan perubahan terhadap anak mereka sedangkan guru hanya mendidik
semasa murid di sekolah sahaja. Tetapi dengan rasa tanggungjawab dan ikhlas
dalam menjalankan tugas, guru pendidikan khas merasakan mereka mampu membawa
perubahan kepada anak-anak istimewa ini.
Di dalam kelas
pendidikan khas bermasalah pembelajaran, saya mendapati setiap kanak-kanak khas
mempunyai tingkah lakunya yang tersendiri. Hal ini dapat membuktikan bahawa
prinsip perbezaan individu jelas wujud dalam semua manusia termasuk kanak-kanak
berkeperluan khas.Sikap dan perlakuan yang ditunjukkan oleh mereka berbeza
mengikut setiap penyakit yang dihadapi masing-masing.
Sebagai seorang guru pendidikan khas
perlukan sifat pandai memujuk murid. Sifat ini diperlukan untuk menangani
pelajar yang agrasif. Murid seperti ini tidak boleh dimarahi kerana mereka akan
menjadi lebih agresif. Di sinilah pentingnya sifat memujuk dan tahap kesabaran
yang tinggi. Layanan yang diberikan kepada pelajar ini perlulah dengan penuh
berhemah.
Komunikasi antara guru dengan murid dan
ibu bapa adalah sangat penting dalam mewujudkan perhubungan yang baik. Ciri
positif komunikasi tersebut ialah guru boleh berinteraksi dengan baik. Dengan
interaksi yang berlaku akan mewujudkan pelbagai perasaan yang positif seperti
kepercayaan, empati dalam diri, penerimaan murid dan sebagainya. Dengan
interaksi dua hala ini ibu bapa senang untuk mengadakan perbincangan dan
meluahkan pandangan serta idea. Petikan daripada Khutbah Jakim juga menyatakan
bahawa hubungan baik antara ibu bapa dengan pihak guru penting supaya usaha
mengasuh dan mendidik anak berjalan dengan lancar
Menjadi guru
pendidikan khas bukanlah suatu tugas yang mudah. Saya perhatikan, guru-guru
pendidikan khas di sana mempunyai sifat sabar yang cukup tinggi dalam
mengendalikan kelas serta menguruskan pelajar-pelajar mereka. Teras utama dalam
menguruskan pelajar-pelajar berkeperluan khas ialah kesabaran. Pengalaman dan
ilmu yang ditimba akan disematkan dalam minda saya dan diingati supaya dapat
menjadi guru pendidikan khas yang berwibawa seperti mereka kelak.
Untuk mengatasi segala masalah yang
berkaitan, guru haruslah mempunyai ilmu yang cukup dan kecerdasan minda dalam
menyelesaikan masalah. Ilmu menjadi sesuatu yang penting untuk guru-guru ini
mengenalpasti murid-murid mereka dengan baik dan mencari jalan penyelesaian
yang baik dan sesuai untuk setiap murid. Ilmu bukan sahaja melalui pembacaan
tetapi guru-guru ini boleh menghadiri kursus, menyambung pengajian dan
bertanyakan pakar adalah salah satu daripada ilmu yang diperolehi. Dengan ilmu
yang ada, guru-guru dapat menggunakan kecerdasan minda mereka dalam menghadapi
muird-murid ini.
Melalui
tugasan ini, ia mengajar saya untuk
memerhati dan mengkaji sesuatu tingkah laku yang ditonjolkan oleh
pelajar-pelajar Ia juga memberi input tentang kesan dan impak sekiranya kita
tidak membantu kanak-kanak PKBP dalam mengurus dan mengubah tingkah laku
negatif mereka. Hal ini sedikit sebanyak dipertanggungjawabkan ke atas guru
pendidikan khas, saya berasa yakin dan bersedia untuk menjadi
seorang guru pendidikan khas,jadi sebagai seorang guru pendidikan khas kelak, saya perlu
memahirkan diri saya dengan semua ilmu yang ada untuk membantu kanak-kanak pendidikan
khas.Saya berasa gembira dan tabah dalam mendidik sorang murid berkeperluan
khas.
Kesimpulannya, sebagai seorang guru
pendidikan khas bukan sekadar menjadi guru biasa tetapi sebagai guru yang baik
kerana tahap kebergantungan murid kepada guru adalah melebihi murid-murid yang
normal. Namun, sebagai seorang guru, keikhlasan dalam mendidik menjadikan mereka
seorang yang berfikiran positif, bersikap menerima dan sebagainya. Walaupun
banyak cabaran yang ditempuhi tetapi didiklah mereka kerana mereka berpeluang
untuk meningkatkan kualiti hidup dan mengurangkan kebergantungan kepada
keluarga, masyarakat dan negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan