LAMPIRAN

LAMPIRAN 1

INSTRUMEN PENGESANAN MURID BERMASALAH DALAM PEMBELAJARAN


BAHAGIAN A          :           MAKLUMAT MURID


Arahan : Tandakan Ö  atau tulis pada petak yang disediakan.

1.      Nama murid :


















































2.      Jantina :                                                                               3. Etnik :
Melayu

Cina

India

Bumiputra Sabah

Bumiputra Sarawak

Bumiputra Orang Asli

Lain-lain


Lelaki

Perempuan



4.        Adakah murid ini mempunyai masalah fizikal

Ya

Tidak

    Jika ‘Ya’, nyatakan : ________________

5.      Tarikh Lahir : _________________                     6. No. KP/Sijil Lahir: ____________

7.      Tahun persekolahan semasa:                                 8. Murid mengikuti program  :
Tahun
Ö
Nama Kelas



2


3


4


5


6




YA
TIDAK
Prasekolah/Tadika


LINUS


Pemulihan Khas



                                                                                   
9. Kategori LINUS Tegar:     
                                                                                                           
Literasi

Numerasi

Literasi dan Numerasi


10. Kedatangan ke sekolah :
                                                                                                           
Baik (> 90%)

Memuaskan (70-89 %)

Sederhana (50-69%)

Lemah (0-49%)


11.  Keputusan Ujian Akhir Tahun :


A
B
C
D
E
Bahasa Malaysia





Bahasa Inggeris





Matematik





Sains





Kemahiran Hidup





Pend. Islam/Moral





P.Jasmani & Kesihatan





Muzik






12. Pendapatan ibubapa/penjaga
      Sebulan
>RM5000

RM4000 – RM5000


RM3000 – RM4000


RM2000 – RM3000


RM1000 – RM2000


<RM1000


13.  Latar Belakang Pendidikan Ibu Bapa (tandakan / pada petak yang berkaitan):
           
Sijil

Diploma

Ijazah

Phd

Lain-lain:
Nyatakan


14. Sejarah Kesihatan Murid :
                       
Penyakit Kronik
Ada
Tidak
Lelah


Asma


Masalah Jantung


Leukimia




15.  Nama Sekolah :




















































16.  Lokasi Sekolah :                                       17. Negeri :                                         18. Jenis Sekolah


Bandar


Perlis


SK


Luar Bandar


Kedah


SJKC





Pulau Pinang


SJKT





Perak


SKM

19. Daerah ______________


Selangor








WP Kuala Lumpur







Negeri Sembilan








Melaka








Johor








Pahang








Terengganu








Kelantan








Sarawak








Sabah








WP Labuan








WP Putrajaya





20.  Kategori Tegar :                                                                           21. Gred Sekolah                                                       
Literasi


A

Numerasi


B




C


       Nama Penilai :



















































Tarikh :                                                                              Tanda Tangan Penilai :
















BAHAGIAN B :        SENARAI SEMAK DERIA

Arahan : Tandakan Ö  pada petak yang sesuai.


ELEMEN 1 : Tanda-Tanda Masalah  Pendengaran



Ya

Tidak

1.
Murid tidak boleh bertindak balas terhadap bunyi

1









2.
Murid tidak boleh mengajuk bunyi yang didengar

2









3.
Murid tidak boleh menunjuk arah bunyi yang didengar

3





ELEMEN 2 : Tanda-Tanda Masalah  Penglihatan




Ya

Tidak

4.
Murid merapatkan buku ke muka ketika membaca

4









5.
Bacaan Ujian Snellen E
5




i.                    Mata kiri 6/9 atau lebih







ii.                  Mata kanan 6/9 atau lebih

6






ELEMEN 3:  Tahap Penguasaan Kemahiran Asas Perkembangan Individu




Ya

Tidak






6.
Murid mempunyai masalah dalam bertutur.

7









7.
Murid tidak boleh menjawab secara lisan soalan kefahaman daripada bahan yang diperdengarkan dalam bahasa yang difahami.
8









8.
Murid mengalami masalah tingkahlaku
9










9.
Murid mempunyai daya tumpuan yang singkat

10









10.
Murid tidak boleh mengimbangi diri apabila berjalan di atas garisan lurus.

11









11.
Murid menghadapi kesukaran menggunting kertas.

12




12.
Murid tidak boleh menyambung titik-titik.

13









13.
Murid memerlukan bantuan ketika makan.

14









14.
Murid tidak boleh bercerita berpandukan gambar.

15









15.
Murid  keliru dengan konsep arah.

i.              Kanan atau kiri


16













ii.                  ii.         Atas atau bawah

17








iii.                   Depan atau belakang

18









16.
Murid menghadapi masalah dengan konsep turutan.

19









17.
Murid sering gopoh semasa bertindak.

20









18.
Murid sering cuai dalam pergerakan.

21




19.
Murid sukar menyesuaikan diri dalam pergaulan.
22










20.
Murid sukar menyambut bola besar dalam jarak satu meter.
23











21.
Murid tidak boleh mewarna dalam ruang yang disediakan.
24









22.
Murid tidak boleh berinteraksi dengan rakan-rakan mengenai perkara-perkara semasa di persekitaran.
25









23.
Murid mempunyai masalah rendah diri.

26




                     




24.
Murid tidak mempunyai hubungan mata (eye contact) ketika berkomunikasi.
27















25.
Murid sukar mengikut arahan mudah.

28









26.
Murid bermasalah menamakan objek.

29









27.
Kebolehan lisan dalam bahasa yang difahami murid tidak setanding dengan rakan sebaya.
30









28.
Murid menghadapi kesukaran memakai kasut dengan betul
31




Elemen 4: Tahap penguasaan mengeja, membaca dan menulis


A.       Mengeja



Ya

Tidak

29.
Murid sukar mengeja perkataan mudah.

32









30.
Murid sering mengeja perkataan yang tiada langsung kaitan makna dengan perkataan asal.
33




31.
Murid kerap melakukan kesalahan;
i.                    Menyusun abjad dalam perkataan
34










ii.                  Menggabung suku kata secara terbalik

35









32.
Murid keliru membezakan bunyi abjad yang hampir sama dalam suku kata.
36





B.        Membaca



Ya

Tidak

33.
Murid ketinggalan dalam kebolehan membaca berbanding rakan sebaya.
37









34.
Kesalahan yang kerap dilakukan oleh murid semasa membaca ialah;











i.                    menggugurkan perkataan;

38










ii.                  menambah perkataan pada bacaannya

39










iii.                melangkau baris

40










iv.                menggantikan perkataan

41






C.          Menulis



Ya

Tidak

35.
Murid sukar menyalin maklumat dari papan tulis.
42










36.
Tulisan murid sukar dibaca

43









37.
Murid menulis lambat berbanding dengan rakan sebaya.

44










38.

Murid menulis secara terbalik;
i.                    abjad-abjad tertentu

45










ii.                  perkataan.

46





ELEMEN 5 : Tahap Penguasaan Nombor




Ya

Tidak

39.
Murid tidak boleh membezakan konsep banyak dan sedikit.

47









40.
Murid tidak boleh membezakan saiz.

48









41.
Murid tidak  mengenal angka 0 hingga 9.

49









42.
Murid tidak boleh membilang dalam lingkungan 10 secara lisan.
50









43.
Murid tidak boleh menulis angka 0 hingga 9.

51








PEMARKAHAN
BAHAGIAN B

Lengkapkan skor mengikut Elemen dan buat rumusan di bahagian catatan.




HURAIAN
SKOR
(Jumlah ‘Ya’)

CATATAN
(Ö  @ X)

ELEMEN 1 : Tanda-tanda Masalah Pendengaran



Berkemungkinan ada masalah pendengaran

Ada masalah pendengaran sekiranya skor ‘Ya’ sekurang-kurangnya 1.

Jika ditanda ‘Ö‘ pada catatan, murid perlu dirujuk kepada Audiologis @ Klinik Kesihatan untuk pemeriksaan lanjut.

ELEMEN 2 : Tanda-tanda Masalah Penglihatan


Berkemungkinan ada masalah penglihatan

Ada masalah penglihatan sekiranya skor ‘Ya’ sekurang-kurangnya 1.
Jika ditanda ‘Ö‘ pada catatan, murid perlu dirujuk kepada Klinik Kesihatan untuk pemeriksaan lanjut.


ELEMEN 3 : Tahap penguasaan kemahiran asas
perkembangan individu.


Berkemungkinan mempunyai ciri berkeperluan khas

Berkemungkinan mempunyai ciri murid berkeperluan khas sekiranya skor ‘Ya’ lebih daripada 21.
ELEMEN 4 : Tahap penguasaan  mengeja, membaca
                        dan menulis


Berkemungkinan mempunyai ciri berkeperluan khas

Berkemungkinan mempunyai ciri murid berkeperluan khas sekiranya skor ‘Ya’ lebih daripada 6.
ELEMEN 5 : Tahap penguasaan nombor

Berkemungkinan mempunyai ciri berkeperluan khas

Berkemungkinan mempunyai ciri murid berkeperluan khas sekiranya skor ‘Ya’ lebih daripada 2.
Jika semua /@ ketiga-tiga elemen 3,4 dan 5 ditanda ‘ Ö ‘, murid perlu dirujuk kepada Pengamal Perubatan untuk pemeriksaan lanjut.

RUMUSAN (Diisi oleh Penilai)





Murid berkemungkinan:





i)                    tidakmempunyai ciri berkeperluan khas




ii)                  mempunyai ciri berkeperluan khas.







Tandatangan Penilai :





Nama :





Tarikh :









Disahkan oleh:


……………………………....
(GURU BESAR )



Cop sekolah :












Tiada ulasan:

Catat Ulasan