LAMPIRAN 1
INSTRUMEN PENGESANAN MURID BERMASALAH DALAM
PEMBELAJARAN
BAHAGIAN A : MAKLUMAT MURID
Arahan : Tandakan Ö atau tulis
pada petak yang disediakan.
1. Nama murid :
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Jantina : 3. Etnik :
Melayu
|
|
Cina
|
|
India
|
|
Bumiputra Sabah
|
|
Bumiputra Sarawak
|
|
Bumiputra Orang Asli
|
|
Lain-lain
|
|
Lelaki
|
|
Perempuan
|
|
4.
Adakah murid ini
mempunyai masalah fizikal
Ya
|
|
Tidak
|
|
Jika ‘Ya’, nyatakan : ________________
5. Tarikh Lahir : _________________ 6. No. KP/Sijil Lahir:
____________
7. Tahun persekolahan semasa: 8. Murid
mengikuti program :
Tahun
|
Ö
|
Nama Kelas
|
|
|
|
2
|
|
|
3
|
|
|
4
|
|
|
5
|
|
|
6
|
|
|
|
YA
|
TIDAK
|
Prasekolah/Tadika
|
|
|
LINUS
|
|
|
Pemulihan Khas
|
|
|
9. Kategori LINUS
Tegar:
Literasi
|
|
Numerasi
|
|
Literasi dan
Numerasi
|
|
10. Kedatangan ke
sekolah :
Baik (> 90%)
|
|
Memuaskan (70-89
%)
|
|
Sederhana
(50-69%)
|
|
Lemah (0-49%)
|
|
11. Keputusan Ujian Akhir Tahun :
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
Bahasa Malaysia
|
|
|
|
|
|
Bahasa Inggeris
|
|
|
|
|
|
Matematik
|
|
|
|
|
|
Sains
|
|
|
|
|
|
Kemahiran Hidup
|
|
|
|
|
|
Pend. Islam/Moral
|
|
|
|
|
|
P.Jasmani &
Kesihatan
|
|
|
|
|
|
Muzik
|
|
|
|
|
|
12. Pendapatan
ibubapa/penjaga
Sebulan
|
>RM5000
|
|
RM4000 – RM5000
|
|
|
|
RM3000 – RM4000
|
|
|
RM2000 – RM3000
|
|
|
RM1000 – RM2000
|
|
|
<RM1000
|
|
13. Latar Belakang Pendidikan Ibu Bapa (tandakan
/ pada petak yang berkaitan):
Sijil
|
|
Diploma
|
|
Ijazah
|
|
Phd
|
|
Lain-lain:
Nyatakan
|
|
14. Sejarah
Kesihatan Murid :
Penyakit Kronik
|
Ada
|
Tidak
|
Lelah
|
|
|
Asma
|
|
|
Masalah Jantung
|
|
|
Leukimia
|
|
|
15. Nama Sekolah :
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Lokasi Sekolah : 17. Negeri : 18.
Jenis Sekolah
Bandar
|
|
|
Perlis
|
|
|
SK
|
|
|
Luar Bandar
|
|
|
Kedah
|
|
|
SJKC
|
|
|
|
|
|
Pulau Pinang
|
|
|
SJKT
|
|
|
|
|
|
Perak
|
|
|
SKM
|
|
|
19. Daerah
______________
|
|
|
Selangor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WP Kuala Lumpur
|
|
|
|
|
|
|
|
Negeri Sembilan
|
|
|
|
|
||
|
|
|
Melaka
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pahang
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Terengganu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelantan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sarawak
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sabah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WP Labuan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WP Putrajaya
|
|
|
|
|
|
20. Kategori Tegar : 21.
Gred Sekolah
Literasi
|
|
|
A
|
|
Numerasi
|
|
|
B
|
|
|
|
|
C
|
|
Nama Penilai :
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tarikh : Tanda Tangan Penilai :
|
|
|
|
BAHAGIAN B : SENARAI
SEMAK DERIA
Arahan : Tandakan Ö pada petak
yang sesuai.
ELEMEN 1 : Tanda-Tanda
Masalah Pendengaran
|
|
|
Ya
|
|
Tidak
|
1.
|
Murid tidak boleh
bertindak balas terhadap bunyi
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Murid tidak boleh
mengajuk bunyi yang didengar
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Murid tidak boleh
menunjuk arah bunyi yang didengar
|
3
|
|
|
|
ELEMEN 2 : Tanda-Tanda
Masalah Penglihatan
|
|
|
Ya
|
|
Tidak
|
4.
|
Murid merapatkan
buku ke muka ketika membaca
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
Bacaan Ujian
Snellen E
|
5
|
|
|
|
|
i.
Mata kiri 6/9 atau lebih
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
ii.
Mata kanan 6/9 atau lebih
|
6
|
|
|
|
ELEMEN 3:
Tahap Penguasaan Kemahiran Asas Perkembangan Individu
|
|
|
Ya
|
|
Tidak
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
Murid mempunyai
masalah dalam bertutur.
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
Murid tidak boleh menjawab secara lisan soalan
kefahaman daripada bahan yang diperdengarkan dalam bahasa yang difahami.
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
Murid mengalami masalah tingkahlaku
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
Murid mempunyai
daya tumpuan yang singkat
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.
|
Murid tidak boleh mengimbangi diri apabila
berjalan di atas garisan lurus.
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11.
|
Murid menghadapi
kesukaran menggunting kertas.
|
12
|
|
|
|
12.
|
Murid tidak boleh
menyambung titik-titik.
|
13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13.
|
Murid memerlukan
bantuan ketika makan.
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14.
|
Murid tidak boleh
bercerita berpandukan gambar.
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15.
|
Murid keliru dengan konsep arah.
i.
Kanan atau kiri
|
16
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
ii.
ii. Atas atau bawah
|
17
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
iii.
Depan atau belakang
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16.
|
Murid menghadapi
masalah dengan konsep turutan.
|
19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17.
|
Murid sering
gopoh semasa bertindak.
|
20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18.
|
Murid sering cuai
dalam pergerakan.
|
21
|
|
|
|
19.
|
Murid sukar
menyesuaikan diri dalam pergaulan.
|
22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20.
|
Murid sukar
menyambut bola besar dalam jarak satu meter.
|
23
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21.
|
Murid
tidak boleh mewarna dalam ruang yang disediakan.
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22.
|
Murid tidak boleh
berinteraksi dengan rakan-rakan mengenai perkara-perkara semasa di
persekitaran.
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23.
|
Murid mempunyai masalah
rendah diri.
|
26
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24.
|
Murid tidak
mempunyai hubungan mata (eye contact) ketika
berkomunikasi.
|
27
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25.
|
Murid sukar
mengikut arahan mudah.
|
28
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26.
|
Murid
bermasalah menamakan objek.
|
29
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27.
|
Kebolehan lisan
dalam bahasa yang difahami murid tidak setanding dengan rakan sebaya.
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28.
|
Murid menghadapi
kesukaran memakai kasut dengan betul
|
31
|
|
|
|
Elemen 4: Tahap penguasaan mengeja, membaca dan
menulis
A.
Mengeja
|
|
|
Ya
|
|
Tidak
|
29.
|
Murid sukar mengeja
perkataan mudah.
|
32
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30.
|
Murid sering
mengeja perkataan yang tiada langsung kaitan makna dengan perkataan asal.
|
33
|
|
|
|
31.
|
Murid kerap
melakukan kesalahan;
i.
Menyusun abjad dalam perkataan
|
34
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ii.
Menggabung suku kata secara terbalik
|
35
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32.
|
Murid keliru membezakan bunyi abjad yang hampir
sama dalam suku kata.
|
36
|
|
|
|
B.
Membaca
|
|
|
Ya
|
|
Tidak
|
33.
|
Murid ketinggalan
dalam kebolehan membaca berbanding rakan sebaya.
|
37
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34.
|
Kesalahan yang
kerap dilakukan oleh murid semasa membaca ialah;
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i.
menggugurkan perkataan;
|
38
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ii.
menambah perkataan pada bacaannya
|
39
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
iii.
melangkau baris
|
40
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
iv.
menggantikan perkataan
|
41
|
|
|
|
C.
Menulis
|
|
|
Ya
|
|
Tidak
|
35.
|
Murid sukar menyalin maklumat dari papan tulis.
|
42
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36.
|
Tulisan murid sukar dibaca
|
43
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37.
|
Murid menulis lambat berbanding dengan rakan
sebaya.
|
44
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38.
|
Murid menulis secara terbalik;
i.
abjad-abjad tertentu
|
45
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ii.
perkataan.
|
46
|
|
|
|
ELEMEN 5 : Tahap Penguasaan Nombor
|
|
|
Ya
|
|
Tidak
|
39.
|
Murid tidak boleh membezakan konsep banyak dan
sedikit.
|
47
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40.
|
Murid tidak boleh membezakan saiz.
|
48
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41.
|
Murid tidak
mengenal angka 0 hingga 9.
|
49
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42.
|
Murid tidak boleh membilang dalam lingkungan 10
secara lisan.
|
50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43.
|
Murid tidak boleh menulis angka 0 hingga 9.
|
51
|
|
|
|
PEMARKAHAN
BAHAGIAN B
Lengkapkan skor mengikut Elemen dan buat rumusan di
bahagian catatan.
|
|
|
||
HURAIAN
|
SKOR
(Jumlah ‘Ya’)
|
CATATAN
(Ö @ X)
|
||
ELEMEN 1 : Tanda-tanda Masalah
Pendengaran
|
|
Berkemungkinan ada masalah pendengaran
|
|
|
Ada masalah pendengaran sekiranya skor
‘Ya’ sekurang-kurangnya 1.
|
||||
Jika ditanda ‘Ö‘ pada catatan, murid perlu dirujuk
kepada Audiologis @ Klinik Kesihatan untuk pemeriksaan lanjut.
|
||||
ELEMEN 2 : Tanda-tanda Masalah
Penglihatan
|
|
Berkemungkinan ada masalah penglihatan
|
|
Ada masalah penglihatan sekiranya skor
‘Ya’ sekurang-kurangnya 1.
|
|||
Jika ditanda ‘Ö‘ pada catatan, murid perlu dirujuk
kepada Klinik Kesihatan untuk pemeriksaan lanjut.
|
ELEMEN 3 : Tahap penguasaan kemahiran
asas
perkembangan individu.
|
|
Berkemungkinan mempunyai ciri berkeperluan khas
|
|
|||
Berkemungkinan mempunyai ciri murid berkeperluan
khas sekiranya skor ‘Ya’ lebih daripada 21.
|
||||||
ELEMEN 4 : Tahap penguasaan mengeja, membaca
dan menulis
|
|
Berkemungkinan mempunyai ciri berkeperluan khas
|
|
|||
Berkemungkinan mempunyai ciri murid
berkeperluan khas sekiranya skor ‘Ya’ lebih daripada 6.
|
||||||
ELEMEN 5 : Tahap penguasaan nombor
|
|
Berkemungkinan mempunyai ciri berkeperluan khas
|
|
|||
Berkemungkinan mempunyai ciri murid
berkeperluan khas sekiranya skor ‘Ya’ lebih daripada 2.
|
||||||
Jika semua /@ ketiga-tiga elemen 3,4 dan 5
ditanda ‘ Ö ‘, murid perlu dirujuk kepada Pengamal Perubatan
untuk pemeriksaan lanjut.
|
||||||
RUMUSAN (Diisi
oleh Penilai)
|
||||||
|
|
|
||||
Murid
berkemungkinan:
|
|
|
||||
i)
tidakmempunyai ciri berkeperluan khas
|
|
|
||||
ii)
mempunyai ciri berkeperluan khas.
|
|
|
||||
|
||||||
Tandatangan
Penilai :
|
|
|
|
|
|
Nama :
|
|
|
|
|
|
Tarikh :
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Disahkan oleh:
……………………………....
(GURU BESAR )
|
Cop sekolah :
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan