6.1Masalah Penguasaan Dalam Pembacaan
Keupayaan untuk
membaca merupakan salah satu kunci kejayaan akademik.Ramai pelajar yang kurang
upaya tidak mempunyai kemahiran yang cukup untuk membaca di peringkat
sekolah.Mereka masih boleh belajar fonik asas dan kemahiran perkataan di
pengenalan.Mereka boleh belajar bagaimana untuk menggunakan strategi untuk
membantu mereka memahami perkataan yang ditulis, frasa, dan ayat.Beberapa
buku-buku teks dan lembaran kerja memberi cabaran tambahan kepada
pelajar-pelajar untuk mereka lebih faham tentang isi pengajaran.
Terdapat beberapa langkah adalah dapat dilaksanakan untuk
mengatasi masalah ini iaitu:
i)
Mengetengahkan
idea-idea yang penting dan memberitahu pelajar untuk membaca terlebih dahulu.
ii)
Beri pelajar
kajian panduan untuk diikuti apabila mereka perlu membaca sendiri.
iii)
Mari pelajar
menggunakan sebuah buku yang ditulis pada tahap yang lebih rendah gred. Ini
boleh membantu pelajar memberi perhatian yang lebih kepada idea-idea utama.
iv)
Mempunyai rakan
belajar membaca
v)
Menyediakan
buku-buku dan bahan-bahan pengajaran yang lain dalam format braille atau
timbul.
vi)
Optik penambah
atau pembesar.
6.2Masalah Ruang Yang Tidak Mencukupi
Bagi Program
Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran di sekolah yang secara fizikalnya boleh
dilihat adalah masalah ruang.Murid-murid yang mengalami masalah masalah
Hiperaktif, ADHD dan bermasalah emosi.memerlukan satu ruang yang agak luas bagi
membantu mereka dari segi perkembangan emosi serta perubahan tingkah-laku
mereka. Berdasarkan pengalaman Pelatih semasa proses pengajaran dan
pembelajaran, ruang yang terhad sedikit sebanyak membataskan bukan sahaja
pergerakaan murid malah pergerakkan Pelatih. Batasan pergerakkan ini tidak
memberi ruang dan peluang kepada murid untuk melakukan aktivit pergerakkan
dalam bilik darjah.Contohnya, Pelatih ingin membuat pertandingan secara
berkumpulan dalam menyiapkan latih tubi matematik di papan putih. Aktiviti
seperti ini bukan sahaja menyeronokkan murid kerana murid perlu bergerak tetapi
meriah dengan sorakkan rakan lain.
Untuk
menyelesaikan masalah yang begitu susah ini, pihak guru harus mereflek keadaan
ini kepada pihak sekolah. Kementerian Pendidikan adalah harus memberi
peruntukan kewangan kepada pihak sekolah untuk meluaskan kawasan sekolah.Isu
ini boleh dilihat pada sekolah-sekolah lama dan juga pembukaan program Program
Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran untuk memenuhi keperluan pertambahan
murid di sesebuah kawasan sekolah itu.Dengan ini, guru barulah mempunyai ruang
yang mencukupi untuk menjalankan PdP mereka.
6.3Kemampuan
Guru Pendidikan Khas Diri Dan Masa Yang Tidak Mencukupi
Kepelbagaian
kecacatan yang dialami murid juga bukan sahaja banyak mempengaruhi kesediaan
murid dalam menerima pembelajaran malah juga melibatkan kemahiran guru itu
sendiri. Harus difahami bahawa kepelbagaian kecacatan merangkumi maslah
sensori, neorologi, psikologi dan tingkah – laku dalam diri seorang murid. Tidak untuk
menafikan hak murid tersebut untuk belajar, namun gak sukar bagi seorang guru
yang terhad kemahirannya untuk membimbing murid yang mengalami kepelbagaian
yang pelbagai dan melebihi saeorang dalam satu – satu masa.Contohnya seorang
guru hanya mahir dalam masalah pembelajaran murid tetapi tidak mahir dalam
masalah perubahan tingkah – laku atau masalah pertuturan murid.
Jadinya,bagi mengatasi masalah murid ini diperingkat sekolah,
beberapa orang guru perlu memberi tumpuan kepada murid ini dalam satu demi satu
waktu. Namun perlu diingat memberi tumpuan khusus kepada seorang akan
menyebabkan rakan – rakan lain terabai.Dengan ini, guru pendidikan khas adalah
dapat berfokus untuk menjalankan PdP terhadap murid-murid masalah
masing-masing.
6.4 Kesabaran Yang Terhad
Guru-guru adalah
harus menyumbangkan kesabaran dan masa yang selebihnya untuk mengajar
murid-murid berpendidikan khas. Oleh sebab mengajar murid berkeprluan khas akan
menghadapi pelbagai cabaran dan kekangan, jadinya guru pendidikan khas yang
baik harus mempunyai sifat sabar yang tinggi. Kesabaran ini diperlukan ketika
menghadapi karenah murid-murid ini.Hal ini kerana murid berkeperluan khas ini
sangat unik dan mempunyai pelbagai karenah dan perangai tersendiri seperti
tidak sabar, memberontak, cepat menangis dan mengamuk.Untuk menghadapi situasi
ini, seorang guru haruslah sentiasa berupaya mendengar dengan tekun, mengawal
perasaan, serta menghargai murid. Jika kesabaran tidak dapat dipraktikkan, maka
guru ini akan mengalami situasi yang sangat sukar dalam mengendalikan
murid-murid dan kemungkinan guru-guru ini juga akan mengalami kemurungan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan