5.1 Mengubah Yang Abstrak Kepada Konkrit
Seorang pendidik perlu
mengelakkan murid-murid lembab membayangkan sesuatu yang tidak nampak dalam
pembelajaran. Pembelajaran akan menjadi lebih mudah sekiranya subjek diajar
boleh dilihat dan didengar. Menurut Shaw (2002) strategik mengajar kanak-kanak
lembam hendaklah secara jelas dengan mengubah yang abstrak kepada konkrit.
Penggunaan kad berwarna dan alat bantuan fotografik akan memudahkan pengajaran
guru kerana kanak-kanak lembam dapat melihat perkara yang diajar.
Penggunaan kad yang pelbagai aras
memerlukan imaginasi dan persediaan yang rapi tetapi hasilnya amat bernilai
serta bermakna (Brian Cooke, 1976). Pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan
banyak pancaindera murid-murid lembam akan mempertingkatkan keupayaan mereka.
Contohnya, ketika mengajar subjek sains guru hendaklah menunjukkan contoh yang
konkrit kepada murid bermasalah pembelajaran.
5.2 Penggunaan Teknologi Maklumat Dan
Komunikasi
Penggunaan
teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) seperti penggunaan ‘Power Point’ dalam
komputer dan ‘electronic dictionary’ dapat menunjukkan demonstrasi dalam konsep
yang kompleks. Ini dapat menarik perhatian kanak-kanak lembam untuk mempelajari
subjek yang diajar dan mengelakkan mereka daripada berasa bosan terhadap
pembelajaran konvensional yang ‘stereotype’. Sebagai contoh, Edyburn (1991)
telah membuktikan bahawa pelajar-pelajar istimewa lebih berjaya memperoleh
maklumat dengan menggunakan ensiklopedia secara elektronik berbanding dengan
penggunaan ensiklopedia bercetak.
5.3 Cara Kerja
Cara kerja pula boleh membantu murid-murid slow
learner, sindrom down, disleksia atau terencat akal menjalankan aktiviti. Guru
boleh melatih mereka bagaimanakah cara kerja yang betul agar dapat menyiapkan
atau menyelesaikan aktiviti yang dijalankan dengan betul dan cepat. Bagi murid
slow learner misalnya mereka boleh menjalankan aktiviti tetapi lambat
menyelesaikannya. Sebagai contoh di sini, apabila guru meminta murid mengangkat
kotak hadiah yang berwarna biru. Guru memberikan arahan ini berulangkali. Guru
tidak harus jemu untuk mengulang-ulang apa sahaja kerana murid-murid ini kurang
berupayaan untuk memahami apa yang ingin disampaikan oleh guru terbabit.
sahaja. Guru memberikan bimbingan kepada murid yang tidak dapat memilih kotak
berwarna biru tersebut.
5.4 Mewujudkan
Suasana Pembelajaran Yang Sesuai DanMenyeronokkan
Suasana pembelajaran memainkan peranan yang penting
dalam pengajaran dan pembelajaran. Hal ini berlaku kerana suasana pembelajaran
yang bising akan menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Guru terpaksa menggunakan masa pembelajaran menguruskan hal ehwal murid
sedangkan masa yang diperuntukkan untuk pengajaran dan pembelajaran adalah
terhad. Murid-murid merupakan golongan yang paling mudah kehilangan fokus. Apabila
suasana yang bising, tumpuan perhatian mereka akan terganggu.
Dalam langkah ini, menyediakan suasana pembelajaran yang
sesuai, menarik dan selesa dalam bilik darjah akan menyeronokkan pelajar.
Keadaan ini akan memudahkan guru melaksanakan pengajatan mereka. Contohnya,
melaksanakan kaedah permaianan.Kaedah permainan adalah satu teknik pengajaran
dan pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak.Melalui teknik ini juga telah
mendatangkan keseronokan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran
yang hendak disampaikan.Dengan bermain juga kanak-kanak dapat menguasai
perkembangan dan kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi
perbendaharaan dan peraturan tatabahasa.
5.5 Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Yang Menarik
Penggunaan kaedah Bahan Bantu Mengajar (BBM) turut boleh
membantu mempertingkatkan tahap pendidikan dan pemahaman murid. Bersangkutan
itu, penyediaan carta-carta yang digunakan dengan kad huruf yang
berwarna-warni, akan turut menarik minat murid-murid untuk terus berfokus
kepada pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjah. Tambahan lagi, dengan
menggunakan bahan rujukan dan ilmiah seperti buku-buku yang mempunyai
gambar-gambar yang menarik.
Untuk mendidik murid berkeperluan khas, bahan bantu
mengajar sama ada elektronik atau bukan elektronik adalah bahan sokongan yang
penting untuk meningkatkan kefahaman murid-murid di samping mengekalkan minat
belajar. Selain itu bahan bantu mengajar juga dapat menjelaskan mesej yang
ingin disampaikan. Proses pengajaran yang disertakan juga dapat menjelaskan
mesej yang ingin disampaikan. Dale (1969) menyatakan bahawa pengajaran dapat
ditingkatkan dengan berkesan bila dibantu dengan media yang membolehkan
pengalaman dalam ingatan. Penglibatan melalui pengalaman merupakan cara yang
paling berkesan dalam pembelajaran.
Penggunaan bahan bantu mengajar yang bersesuaian seperti
contoh yang diberikan tersebut sememangnya mendatangkan faedah kepada guru dan
murid pendidikan khas hanya apabila ia digunakan secara berkesan. Contohnya bahan
keperluan asas, bahan ini digunakan untuk menyediakan bahan bantu mengajar yang
mudah dan rencam bertujuan untuk menarik minat murid-murid terhadap pengajaran
dan pembelajaran yang lebih berkesan.
i)
Bahan carta :
wall pocket: RPI, data murid, dll
ii)
Kelengkapan
menulis, bahan dinding dan Bahan tekapan getah
5.6 Menjalankan Kaedah Terapi
Terapi dalam pendidikan khas adalah salah-satu
kaedah yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di
sekolah.Aktiviti-aktiviti dalam terapi dapat membantu murid menguasai sesuatu
kemahiran ke peringkat yang lebih tinggi.Kanak-kanak berkeperluan khas
merupakan kanak-kanak yang mempunyai pelbagai kekuatan dan kelemahan yang ada
bersama mereka.Sebagai pendidik, guru-guru seharusnya memikirkan bahawa mereka
perlu melengkapkan diri dengan pelbagai strategi dan seterusnya kreatif dalam
pengajaran bagi membantu kanak-kanak ini melalui pembelajaran mereka.Contoh
terapi yang dijalankan ialah terapi muzik dan terapi Fisio.
Dalam perbincangan terapi muzik terhadap murid.Muzik
adalah satu getaran tenaga bunyi dimana getaran tenaga bunyi bergetar pada
tahap-tahap berbeza.Tenaga yang serupa juga wujud dalam tubuh dan minda
kita.Sekiranya getaran tenaga bunyi boleh bergetar seiringan dengan tenaga
dalam badan kita, muzik boleh dianggap sebagai ubat yang memulihkan. Manakala
untuk terapi fisio dan terapi cara kerja adalahsalah satu cara yang dapat
membantu murid pendidikan khas yang bermasalah pembelajaran. Di bawah ini
menerangkan mengenai apa yang dimaksudkan pergerakan kreatif dan drama.Aktiviti
fisio perlu dilakukan oleh ahli fisio yang berkemahiran dan boleh diperolehi di
pusat-pusat perubatan.Namun demikian, terapi fisio yang mudah masih boleh
dilaksanakan berdasarkan masalah pembelajaran di sekolah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan